Column mbo-krant: het V-woord

Geachte mevrouw Van Engelshoven,

Van harte  gefeliciteerd met uw functie. Met uw nieuwe baan bent u verantwoordelijk voor een schooltype met maar liefst 500.000 studenten en zo’n 25.000 docenten. Ga er maar aanstaan. Ik zal eerlijk zeggen dat ik vooraf nog nooit van u had gehoord. Niet dat dat een voorwaarde is trouwens, dat iedereen in het werkveld de minister vooraf al kent. Soms moet je mensen gewoon het vertrouwen geven.

En daar is het, het V-woord. Vertrouwen. Vertrouwen is ontzettend belangrijk in het onderwijs. Ik vertrouw erop dat mijn studenten er zelf alles aan zullen doen om hun doel te bereiken, of ze nou verpleegkundige, timmerman of cameraman willen worden. Ik vertrouw erop dat zij hun toetsen leren, dat de opdrachten die ze moeten doen door henzelf uitgevoerd worden en dat ze, hoewel ze zich er een enkele keer met een jantje van leiden afmaken, over het algemeen hun best doen te slagen voor hun mbo-opleiding.

Mijn studenten mogen erop vertrouwen dat ik alles in het werk stel om ze bij te staan tijdens hun studie. Ze mogen erop vertrouwen dat ik mijn lessen voorbereid (ok, ok, de ene keer beter dan de andere), dat hun geheimen veilig zijn bij mij en dat ik integer ben in mijn doen en laten. Dat vertrouwen kríjg ik ook van mijn studenten, trouwens. Het gebeurt me regelmatig dat ik denk: “dat ik híer mee wegkom zeg”, omdat ik in de waan van alledag mijn prioriteiten even anders had liggen. Dat is overigens een eufemisme voor: de toetsen niet nagekeken, de les niet  goed voorbereid, te snel uit mijn slof geschoten. Nou ja, een docent is ook maar een mens.

Maar nu even over dat vertrouwen. Waar de relatie tussen student en docent op vertrouwen is gebaseerd, mis ik dat vertrouwen tussen docent en overheid. Een overheid die denkt dat goed onderwijs vooral veel uren betekent en de roc’s de 1000 urennorm oplegt (naschrift: inmiddels weet ik dat scholen wel van de 1000 urennorm mogen afwijken, maar dit vaak nog niet aandurven, CB). Een overheid die de examinering zo wil dichttimmeren, dat docenten meer bezig zijn met de bureaucratie om de examens heen dan de inhoud. Een overheid die het mbo onvoldoende vertrouwt om duidelijkheid te geven omtrent het programma Rekenen en de keuzedelen. Wordt uitstel afstel? Gaat het wel of niet meetellen? Sinds een jaar kennen wij hier het neologisme ‘keuzedelenstress’.

Geachte mevrouw Van Engelshoven, ik zou nog een aantal pagina’s door kunnen gaan. Maar ik vertrouw er dan ook op dat al deze punten ook uw aandacht hebben. Ik wens u veel succes!

Over de blogger

John Doe

Conrad Berghoef

ROC Friese Poort
Conrad Berghoef, mbo-docent van het jaar 2017, werkt als docent Nederlands bij ROC Friese Poort Drachten, bij de afdelingen Zorg en Audiovisuele Productie (AVP), voornamelijk niveau 3 e…

Plaats een reactie

Andere blogposts

Pagina delen