Leraren van het Jaar 2017 bekend!

De Onderwijscoöperatie feliciteert Tjeerd van den Elsen (po), Christa Rietberg (so), Didy Pijpker (vo) en Conrad Berghoef (mbo) met hun titel Leraar van het Jaar 2017!

De winnaars zijn stuk voor stuk uitblinkers in hun vak en gaan komend jaar op pad als ambassadeur van het onderwijs. Ze zijn een jaar lang hét gezicht van de beroepsgroep binnen hun sector. Onder luid applaus van hun leerlingen en collega’s bestormden de winnaars de piste om hun trofee te ontvangen uit handen van minister Bussemaker.

Ook bedanken we de Leraren van het Jaar 2016, Daisy Mertens (po), Anna Hinkema (so/vso), Joke de Jong (vo) en Merel Brugman (mbo), voor hun geweldige inzet in het afgelopen jaar!

Winnaars Leraar van het Jaar 2017
vlnr: Christa Rietberg (so), Tjeerd van den Elsen (po), Jet Bussemaker, Didy Pijpker (vo) en Conrad Berghoef (mbo)

De winnaars

PO: Tjeerd van den Elsen

Basisschool De Vijf Hoeven in Tilburg

Tjeerd is een echte pionier die snapt hoe je leren leuk maakt. Een goed voorbeeld van een leraar die zijn eigen unieke talent en passie inzet voor betekenisvol onderwijs. Hij kan een inspirerende context creëren, met taal als vertrekpunt. Zijn motto is: goed onderwijs begint bij jezelf. Deze leraar is een fantastische ambassadeur voor het onderwijs. Hij presenteert zich goed en is een echte inspirator. Eigenlijk voelt Tjeerd zich ieder jaar al ‘leraar van het jaar’, maar vanaf nu mag hij zich echt dé Leraar van het Jaar 2017 noemen.

SO: Christa Rietberg

Aventurijn in Almere

Christa heeft een heldere boodschap voor leerlingen, collega’s, opleidingen en de overheid. Zij begeleidt leerlingen effectief om tot optimaal leren te komen waarbij gedrag en leren hand in hand gaan. Ook wil ze alle leerlingen op hun eigen niveau en wijze mee laten draaien met het lesaanbod. Hierbij staat het doelgericht gebruik van energizers hoog in het vaandel. Ze is gedreven, leergierig en optimaliseert het onderwijs, samen met collega’s. Haar hart ligt bij het geven van bewegingsonderwijs aan leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte. “Voor elk kind de Joy of Movement”.

VO: Didy Pijpker

Eemsdeltacollege (locatie Siddeburen) in Siddeburen

Didy is begaan met alle leerlingen, maar in het bijzonder met leerlingen die het moeilijk hebben. Ze toont een waanzinnige inzet voor leerlingen en staat niet vóór de klas, maar ín de klas tussen de leerlingen. Didy gaat voor de maatschappelijke erkenning van de vmbo-leerling en de vmbo-docent. Zij weet voor de leerlingen het negatieve vmbo-imago om te buigen. Dat geeft het vertrouwen dat je er als vmbo-leerling net zoveel toe doet. Als ambassadeur kan zij een bijdrage leveren om de droom ‘een diploma op maat voor alle leerlingen’ in vervulling te laten gaan.

MBO: Conrad Berghoef

ROC Friese Poort in Drachten

Conrad stelt zichzelf totaal in dienst van zijn studenten en wil een blijvende indruk op hen achterlaten. Zijn studenten geven aan dat deze leraar soms streng is, maar altijd duidelijk en rechtvaardig. In zijn rol als ambassadeur wil Conrad opkomen voor de autonomie van de docent en de verbindende rol innemen in de samenwerking met collega’s. Bovendien is Conrad niet bang om op tenen van beleidsmakers te gaan staan om het mbo de positieve uitstraling te geven die het verdient.

Een jaar als ambassadeur op pad

Zij krijgen een podium om hun inspiratie, innovatie en enthousiasme uit te dragen en te delen met de rest van lesgevend Nederland. Daarmee draagt de verkiezing bij aan een positief imago van het beroep, zorgt ervoor dat de kwaliteit van de beroepsgroep zichtbaar en bespreekbaar gemaakt wordt en dat het leraarschap op een positieve manier in beeld komt.

De verkiezing wordt sinds 1999 georganiseerd. De jury bestaat uit leraren uit de verschillende sectoren en uit vertegenwoordigers van de belangrijkste organisaties in het onderwijs. Daarbij richt de jury zich op leraren die in staat zijn hun omgeving te overtuigen van hun kwaliteiten, hierover in gesprek durven en kunnen gaan met collega’s en beleidsmakers en die weten te inspireren.

Leraren van het Jaar 2017 met hun voorgangers

Pagina delen